
Eric Fichtl 
Hong Kong, July 2006 

A Critique of Nury Vittachi’s North Wind 
 
Nury Vittachi’s North Wind (Aberdeen, Hong Kong SAR, China: Chameleon Press, 

2001) is a short, rambling tale of the period surrounding the 1997 handover of Hong 

Kong from Britain to China. Vittachi, whose family hails from Sri Lanka, is a local Hong 

Kong writer and entertainer who spent several years before the handover working as an 

associate editor for Hong Kong’s largest English-language newspaper, the South China 

Morning Post. Vittachi was particularly well known for his daily column, Lai See, which 

featured daily in the Business Post section and made satirical jabs at the political and 

business elites and various goings-on in Hong Kong.  

 

But as the handover approached, Vittachi explains, top management and editorial figures 

at the SCMP began pressurizing writers to drop certain topics that were deemed 

“sensitive.” North Wind is Vittachi’s recollection of that pressure campaign, which led to 

his eventual resignation on the grounds that he was effectively being denied the free 

speech rights enshrined in the handover’s Basic Law and the 50-year policy freeze that 

was meant to ensure the maintenance of “One Country, Two Systems.”  

 

The snappy book, which non-sequentially weaves a variety of amusing and alarming 

anecdotes into a coherent narrative, is quite illustrative of the uncertainties that 

characterized the end days of British rule in Hong Kong. It also provides a portrait of the 

Hong Kong press’s docility in the lead-up to and immediate aftermath of the handover, 

and hints at their gradual recovery of journalistic teeth. Throughout, Vittachi is careful to 



Eric Fichtl A Critique of Nury Vittachi’s North Wind 2 
 

note that he is not anti-China, and that in many ways there was less pressure or 

censorship from the northern neighbor than there was self-censorship among the Hong 

Kong press establishment itself. 

 

North Wind begins with Vittachi’s description of the handover ceremony, an overnight 

affair that stretched from 30 June to 1 July 1997. Vittachi is in handcuffs, but not because 

of any crackdown. Rather, he is partaking in a charity fundraiser that sees a number of 

Hong Kong luminaries handcuffed in pairs, partly in protest at the threat of a Communist 

clampdown. This sort of juxtaposition of readers’ preconceived expectations and actual 

events is a device that Vittachi repeatedly employs throughout the book.  

 

The story quickly moves to Vittachi’s recounting of the SCMP’s 1995 dismissal of Larry 

Feign, the cartoonist behind the paper’s popular and polemical Lily Wong strip. Feign’s 

case drew condemnation from the international press, which saw his firing as blatant 

censorship and a harbinger of things to come with the handover only two years off. The 

SCMP defended Feign’s sacking on the grounds that Lily Wong was not popular with 

Chinese readers and was only liked by a handful of expatriates, and that Lily was too 

expensive to produce; the paper insisted that there was no political censorship involved. 

In characteristic style, Vittachi ruefully notes that, while the SCMP never published 

reader letters inquiring about Lily’s sudden disappearance, the paper’s new editor, 

Jonathan Fenby (fresh from The Guardian and The Observer), spent much time writing 

letters to foreign papers that had covered the Feign case in order to defend the SCMP 

position. 



Eric Fichtl A Critique of Nury Vittachi’s North Wind 3 
 

 

Vittachi asserts that Fenby went as far as to say that Lily was racist, and notes that overt 

critics of the SCMP were quick to label Feign (and Vittachi) anti-China—an accusation 

Vittachi deflects by noting his and Feign’s admiration of China and its people, and the 

trust they felt with China after having a problem-free time publishing a co-authored, quite 

political book in China.  

 

It is at this point that Vittachi delivers his first sharp commentary on the particular 

situation of Hong Kong (and its press) in the pre-handover period: “The incident 

confirmed an idea that had been growing in my mind for some time. Hong Kong’s 

problems would not come from the mainland. They would come from Hong Kong.”1 The 

implication is that, less than any overt directives from Beijing being responsible for shifts 

toward the draconian in Hong Kong, particular elements within Hong Kong society 

would find ways to undermine the Hong Kongers’ long-established openness, almost out 

of a sense of expectation that the People’s Republic of China would welcome this 

behavior in its newly recovered territory. A corollary implication is that certain members 

of Hong Kong society (particularly the powerful pro-Beijing lobby) stood to benefit from 

cozying up to the top brass in China. These are subtle processes, and arguments that are 

difficult to substantiate, but easy enough to notice if one is watching for them.  

 

As an example of the Hong Kongers’ own willingness to preemptively appease perceived 

mainland Chinese sensitivities, Vittachi offers an insider’s eye on the SCMP’s editorial 

                                                
1 North Wind, pp. 39-40.  



Eric Fichtl A Critique of Nury Vittachi’s North Wind 4 
 

process. He gives an example of a 1 June 1996 headline and strapline covering an 

important speech by a high-ranking official discussing press freedom in the post-

handover years. The first version was prepared by the SCMP writers and mid-level 

editors, and the second was the version revised by the SCMP editor (Fenby, in this case).2  

 

‘Will someone be allowed to write that there should be two Chinas? … absolutely not’ 
Fears for press freedom as Lu lays down ground rules 
 
‘They can criticise, they can object to our policies. They can say anything they like.’ 
Lu sets out ground-rules for press freedom after 1997 

 

Each features a quote from Lu in the strapline, and a run-of-the-mill headline. The second 

version, still factually accurate but having lost the real point of the story, is what makes it 

into the SCMP newsprint. The world press’s coverage sticks to the original headline’s 

tack, Vittachi notes. 

 

Later, Vittachi continues his exploration of this theme, relaying a speech he gave to the 

Society of Publishers in Asia just two months before the handover. In the talk, Vittachi 

debunks what he terms “the myths of publishing in Hong Kong”3 in a unique and 

nuanced discussion. Returning to the theme of Lu Ping’s speech, Vittachi lists the first of 

his five myths: “Hong Kong’s freedom of expression and freedom of speech is being 

destroyed by people from the north.” Vittachi argues that Lu Ping’s position that anything 

except attacks on top leaders would be allowed in Hong Kong’s press was a genuine 

pledge of free speech by the official, albeit one based on an Asian tradition of deference 

to rulers entirely fitting Chinese sentiments while not fully comprehensible to Western 
                                                
2 North Wind, pp. 52-53. 
3 Vittachi’s speech is treated in North Wind, pp. 74-79 



Eric Fichtl A Critique of Nury Vittachi’s North Wind 5 
 

observers. Vittachi then claims that he is unaware of any “example of a Chinese official 

directly meddling in press freedom” in Hong Kong.4 Vittachi continues:  

 

The problem is not from the north. In reality, our freedom of expression and freedom of speech is 
being destroyed by an enemy much closer. The enemy is within this room. The enemy is us: when 
we decide not to print something sensitive. Whenever a business person or politician tells me: 
Don’t mention this bit, because it is sensitive, then I know I am on the right track, and I only 
mention that bit. The voice of complicity is silence.5 

 

There isn’t space in this report to present Vittachi’s entire argument, but he makes a 

compelling case for his position that Hong Kong’s media elites essentially caved—at 

least temporarily—to a perceived pressure from Beijing that wasn’t actually there, or 

certainly wasn’t as acute or as dire as pre-handover predictions had made it out to be.  

 

Vittachi also elaborates, in a style that can be quite self-centered (but then, this is a 

personal memoir), on his and his frustrated colleagues’ attempts to obtain “The List” of 

sensitive topics that upper management (and powerful actors) did not want examined in 

the Hong Kong press. Ultimately, though, Vittachi decides that obtaining The List is not 

so important, even when he figures out how to conduct the research that would put the 

sensitive issues in stark relief. Instead, he opts to write North Wind, and tell the story of 

Hong Kong’s slippage into self-censorship from his own viewpoint. This is both a 

strength and a weakness of the book. Thus, while North Wind cannot be considered 

anything like empirical proof that Hong Kong’s media tacitly self-censored, the book 

does provide ample anecdotal and qualitative evidence from the privileged position of 

one of Hong Kong’s best known media players.  

                                                
4 North Wind, p. 75 
5 North Wind, pp. 75-76 


